Przyjazna szkoła...

« Wróć do listy aktualności

Celem programu jest wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej młodzieży poprzez kształtowanie prozdrowotnych postaw, a w konsekwencji zapobieganie rozwoju nadwagi i otyłości oraz innych chorób przewlekłych.

Idea programu zakłada, że w naszej szkole cała społeczność - nauczyciele, uczniowie, rodzice - podejmować będą wspólne działania na rzecz poprawy i utrzymania dobrego stanu zdrowia i samopoczucia poprzez zmianę nawyków żywieniowych oraz zwiększenia aktywności ruchowej. Zatem do pracy!

Dowiedz się więcej: kliknij fanpage bądź stronę projektu.

"Imieniny u Jadwigi" - to cykliczna impreza organizowana w październiku z okazji święta naszej patronki. Tegoroczna edycja obfitowała w wiele atrakcji rekreacyjno - prozdrowotnych. Zorganizowano zestaw ćwiczeń i zabaw pod hasłem "Gotowi? Do sportu? Start!". Wśród ruchowych niespodzianek pojawiły się m.in.: skakanki indywidualne i zespołowe, hula hop, "narty", "taneczne krzesła", tańce dyskotekowe. W konkursach sportowych nagrodami były szaszłyki zrobione z owoców i warzyw. 
Przygotowano również kącik zdrowia z owocowo - warzywnymi przekąskami oraz wyliczaniem i interpretowaniem wskaźnika wagowo - wzrostowego BMI.


Przed nami Olimpiada Dobrej Formy!
Zdaniem głównym jest organizacja kampanii edukacyjnej nt. zdrowego żywienia i aktywności fizycznej skierowanej do rodziców, rodzeństwa. Do elementów tejże kampanii należy stworzenie hasła, logotypu, formy przekazu wizualnego (plakatu, ulotki, spotu nakręconego komórką) oraz spotkania, pogadanki z udziałem rodziców i rodzeństwa.

Wśród zadań do wyboru (należy wybrać trzy, w tym jedno dotyczące aktywności fizycznej):
- konkurs na najładniejszy parapetowy ogródek warzywny ze zdrową żywnością;
- test wiedzy dot. piramidy żywieniowej i zasad zdrowego żywienia;
- zawody sportowe (bardzo istotna jest liczba uczestników tj. sportowców, kibiców, organizatorów);
- test wiedzy na temat piramidy aktywności fizycznej;
- konkurs na sporządzenie tygodniowego jadłospisu;
- konkurs na "sałatkę bystrego ucznia".


Maszerujemy... Wędrujemy... Poznajemy okolice Łodzi, spędzamy aktywnie czas, integrujemy środowisko uczniowskie... Same korzyści z rajdów pieszych i to w pięknych okolicznościach przyrody. Polecamy taką formę aktywności fizycznej w czasie wolnym. Pokonaliśmy trasy:
* Ozorków - Sokolniki - Emilia
* Arturówek - Łagiewniki Nowe
* Lućmierz - Grotniki
* Retkinia - Lublinek
* Żabiczki - Aleksandrów
* Aleksandria - Sokolniki - Emilia 

W Mikołajkowym Turnieju Sportowym zorganizowanym przez naszych gimnazjalistów udział wzięło osiem klas. Zawodnicy biegali z workiem piłek jak Mikołaj, skakali na piłkach gimnastycznych niczym na bombkach choinkowych, zbierali prezenty czy też próbowali slalomem dostać się do Laponii, a prócz tego wytężali głowy w konkursach umysłowych. Nie tak łatwo było ułożyć rozsypankę z wyrazów i odpowiedzieć na pytanie: "Dlaczego Mikołaj na nadwagę?". Choć wielu zapisało poprawnie na karcie odpowiedzi: "Bo się źle odżywia". Rywalizacja była zacięta, ale przede wszystkim zabawna. 

zobacz zdjęcia

Aktywność fizyczna i prawidłowe odżywianie idą w parze. Chcesz być w formie?

Zastosuj poniższe zalecenia!

Ogranicz: oglądanie TV, korzystanie z komputera.

2-3 razy w tygodniu: stosuj ćwiczenia rozwijające siłę i wytrzymałość, ćwiczenia rozciągające kształtujące estetykę ruchu np. taniec, gimnastyka, fitness, pływanie, ćwiczenia mięśni posturalnych.

3-5 razy w tygodniu: podejmij rekreację ruchową na ogólnodostępnych obiektach sportowych, jazdę na rowerze, biegi lub marszobiegi.

Codziennie: spaceruj, wchodź po schodach, pomagaj w obowiązkach domowych, pokonuj drogę do szkoły w miarę możliwości na piechotę.


Plakat z Piramidą Aktywności Fizycznej znajdziesz przy wejściu głównym do szkoły oraz w gabinecie pani pedagog - logopedy.

1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie.
2. Bądź codziennie aktywny fizycznie - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.
3. Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty zbożowe znajdujące się w podstawie piramidy.
4. Spożywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych takich jak jogurty, kefiry, sery.
5. Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych.
6. Każdy posiłek powinien zawierac warzywa lub owoce.
7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.
8. Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów.
9. Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę.
10. Pij codziennie odpowiednią ilość wody.


Plakat z Piramidą Zdrowego Żywienia znajdziesz przy sali gimnastycznej oraz w gabinecie pani pedagog i pani psycholog.

Jedzenie posiłku w pośpiechu trawieniu nie sprzyja. Atmosfera w trakcie konsumpcji jest również ważna. Zapraszamy do spożywania swojego II śniadania w sali numer 13 podczas długiej przerwy o godz. 11.30.

Na zdjęciach poniżej możemy zobaczyć co zjadają niektóre koleżanki na drugie śniadanie. Zachęcamy do naśladowania.

 

Czy wiesz co jesz? Już tak! W każdej klasie odbyły się warsztaty dotyczące czytania etykiet na produktach pożywczych. Już wiesz co to GDA, w jakiej kolejności umieszczane są składniki, co to "E", ile kalorii dostarcza produkt, ile białka, węglowodanów, tłuszczów znajdziesz w tym co zjadasz. Dzięki zdobytym informacjom i wiedzy o piramidzie żywieniowej możesz odpowiednio komponować posiłki z korzyścią dla zdrowia i urody.

Na godzinach wychowawczych dowiedzieliśmy się o przewadze żywności przygotowywanej w domu nad potrawami typu "fast food". Warto unikać tych "bomb kalorycznych", które mają jednak niską wartość odżywczą. Ich spożywanie sprzyja rozwojowi otyłości, nadwagi, cukrzycy, chorób serca.



Naturalne soki, zwłaszcza warzywne, to bomba witaminowa, która doda sił, energii oraz zdrowia i urody. Marchewkowo - jabłkowe naturalne specjały, które konsumowaliście w szkole smakowały wszystkim. Zachęcamy do samodzielnego wyciskania soków z warzyw i owoców w domu.


Uczniowie klasy II c we współpracy z rodzicami organizowali zajęcia służące promocji zdrowia. Buraki, marchew, jabłka w postaci soku - sama naturalna słodycz. Warto dowiedzieć się jakie witaminy znajdują się w warzywach i owocach i jaki mają wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie. Uczniowie robią soki dla siebie oraz częstują innych. Godne pochwały.